صفحه اصلی    صادرات محصول به کشور قزاقستان

لبنیات صباح-تولید انواع لبنیات
هوا صنعت-تولید کننده انواع کمپرسور
دلند-تولید انواع کلید و پریز
دژپلاستیک-تولید انواع کیسه پلاستیکی
قابوس کیسه-تولید انواع کیسه
کنسرو رب گوجه فرنگی رخ آبی
دلند-تولید رب گوجه فرنگی
آب معدنی اکسینا
یاران بهار گلستان-تولید اواع upvc
آرونیکس-تولید کننده پکیج و رادیاتور

 

یاران بهار -تولید درب و پنجره upvc
آق پروفیل-تولید کننده درب و پنجره upvc
رنگسازی آق رنگ-تولید کننده انواع رنگ
بهبان شیمی-تولید کننده محصولات بهداشتی
دژ پلاستیک-تولید کننده انواع کیسه پلاستیکی
شرکت گل پودر-تولید کننده پودر تخم مرغ
کیمیا رشد-مکمل غذایی و دارویی دام و طیور
شرکت لوله بتون-تولید کننده قطعات بتونی
پارت پیشساز پویا-تولید مواد دامپزشکی
رنگین پلاست -تولیدکننده دیوارپوش
شفا دانه-تولید کننده مکمل های دام و طیور
نوید صدف-تولید صدف معدنی
پونک-تولید کنندده محصولات لبنی
هوا صنعت-تولید کننده انواع کمپرسور

 

صادرات به قزاقستان

صادرات به قزاقستان

صادرات به قزاقستان ، از سوی کشورهای دیگر بویژه کشور ایران صورت می پذیرد و این کشور از هدفهای مهم صادراتی ایران می باشد. براى صادرات کالا به قزاقستان ، وجود برچسب به زبان روسى و قزاقى بر روی کالاها ضروری است و طبق دستور دولت این کشور ، به کالاهاى خارجى در شرايط خاص اجازه ورود به قزاقستان داده می شود و یکی از این شرايط ، وجود برچسب به زبان روسى و قزاقى بر روى کالاهاى خارجى مى‌باشد.

قزاقستان در سال 92 ، سومین شریک صادراتی ایران بین کشورهای آسیای مرکزی پس از ترکمنستان و تاجیکستان بوده و هجدهمین کشور وارد کننده کالا از ایران در جهان محسوب شده است. در بین گمرکات ایران ، بیشترین حجم صادرات کالا به قزاقستان از گمرک امیرآباد انجام می شود ، البته از طریق گمرک های منطقه آزاد بندر انزلی ، مشهد ، رفسنجان صادرات صورت می گیرد.

از دلایل توسعه روابط اقتصادی و تجاری ایران با این کشور می توان به این موارد از جمله ، چون قزاقستان درمنطقه آسیای مرکزی واقع شده و یکی از بازارهای هدف صادراتی ایران درمنطقه می باشد و داشتن مرز مشترک با روسیه و چین ، قزاقستان عضو سازمان ( همکاری های شانگ های ، کشورهای مشترک المنافع ، اتحادیه گمرکی روسیه- بلاروس- قزاقستان ) و سایر سازمان های اقتصادی منطقه ای و بین المللی و عضو سازمان تجارت جهانی (WTO)  می باشد و نیز راه داشتن قزاقستان به دریای خزر و توسعه صادرات غیرنفتی اشاره کرد.

صادرات ایران به قزاقستان

کالاهای عمده صادراتى ايران به قزاقستان شامل محصولات مواد غذایی ، کاکائو ، شيرينی ، ميوه ، مرکبات ، انگور ، گردو ، منسوجات ، لباس ، کفش ، چوب و اشياء چوبی ، پتو ، ملحفه و روميزی ، فرآورده‌هاى گوشت و ماهی ، خرما ، مبلمان ، لوازم آرايشى و بهداشتی ، دستگاه و ماشين‌هاى برقی ، محصولات سراميکی ، چرم ، اجاق گاز خانگى و فرآورده‌هاى خوراکى بسیاری می شود. طبق آمار صادرات و واردات ، صادرات ايران به قزاقستان بیشتر به لباس ، فرآورده‌هاى گوشتی ، لوازم خانگى ، مواد غذایی و آرايشى و بهداشتى تعلق دارد و می توان با این برداشت ، اولويت عمده و نيازمندى‌ بازار قزاقستان که فراهم کردن کالاهاى مصرفى توسط بازرگانان ايرانى می باشد و تجار ايرانى بايد از این فرصت و از طريق بازاريابى ، بازارهاى قزاقستان را برای صادرات بیشتر به دست گیرند.

در حال حاضر ایران بيشتر از 150 شرکت در قزاقستان تاسیس نموده ، که به فعاليت بازرگانى و تجارى مشغول هستند و در امر صادرات کالا به قزاقستان نقش مهمی داشته اند. در سال 92 ، میزان صادرات به قزاقستاناز سوی ایران ، بیش از 457 هزار تن کالا به ارزش209 میلیون دلار صادر شده و ارزش آن نسبت به سال 91 ، 55 درصد افزایش داشته است.

بیشترین حجم کالای صادراتی ایران به قزاقستان در حدود ، 80 درصد مربوط به صادرات سیمان می باشد ، اما سهم این میزان در ارزش کل صادرات ایران به این کشور فقط 13 درصد بوده است. در مورد کالاهای خوراکی تنها 9 درصد در صادرات ایران به قزاقستان نقش داشته‌اند ، اما از لحاظ ارزش 58 درصد از ارزش کل صادرات به این کشور تعلق دارد و 96 درصد از ارزش صادرات به انواع میوه‌ها اختصاص داشته است.

ایران در سال 94 ، کالاهای بسیاری را به کشور قزاقستان صادر کرده و بیشترین تقاضا در بین محصولات به انگور خشک کرده ، خرما مضافتی تازه و خشک شده ، سیب زمینی ، پیاز ، موسیر و مواد و مصالحی ( سیمان سفید ، رنگ ها و پلیمر های سنتیتیک ) تعلق داشته است.

مشكلات صادرات به قزاقستان از سوی ایران

مشکلاتی برای صادرات به این کشور وجود دارد که می توان به نبود حمايت های مالی از طرف سيستم بانكی و بالا بودن نرخ بهره ، گرفتن ضمانت نامه های بانكی در ازای پرداخت تسهيلات ارزی ، دشوار بودن دسترسی افراد متخصص به پرواز مستقيم که از مهمترين موانع نبودن پرواز مستقيم است و اختلافات شركت های ايرانی با شركت های قزاقی حل نشده باقی مانده در نهایت كافی نبودن تخصيص اعتبارات ، مناسب نبودن شرايط حمل كالا به قزاقستان از جمله بالا بودن هزينه ارسال كانتينر از راه زمين و همچنین صدمه ديدن كالا به هنگام حمل از طريق راه آهن به دلايل فنی ، شناخت ناکافی تجار ايرانی از بازار قزاقستان اشاره نمود و اگر مسئولین به برطرف کردن این مشکلات بپردازند ، می توان صادرات کالاهای بیشتری را به این کشور افزایش داد.